Jakiś czas temu, na facebook’owej grupie, widziałam pytanie o pewien specyficzny rodzaj powielania kształtów w Silhouette Studio. Pytanie to stało się dla mnie inspiracją do pokazania Wam jakie możliwości daje w zakresie powielania/obracania program (pracuje na wersji Designer Edition).

Projektowanie wzoru

Pierwsza rzecz jaką zrobię to stworzenie sobie kształtu, z którym będę pracować. Stworzę coś na kształt płatka kwiatu nakładając na siebie dwa koła i wybierając z menu MODYFIKUJ opcję PRZECIĘCIE – stworzy to nowy kształt będący częścią wspólną dwóch nakładających się na siebie kół.

Teraz przechodzimy do menu POWIEL. W pierwszej zakładce, na samym dole, mamy od razu dostępne opcje OBRACAJ KOPIE – do wyboru jedną, dwie, trzy lub pięć. Wybranie którejś z tych opcji stworzy odpowiednio jedną, dwie trzy lub pięć kopii naszego kształtu obróconych symetrycznie względem punktu obrotu w obrębie koła.

Co to jest punkt obrotu?
To takie czarne kółko z krzyżykiem, które standardowo znajduje się w środku zaznaczonego kształtu lub grupy kształtów. Jego umiejscowienie można zmieniać chwytając za ten punkt i przeciągając. Dzięki temu można osiągnąć różne efekty obracając nasz kształt

Powielanie elementu

Jeśli te wstępne ustawienia to dla nas za mało, możemy przejść do kolejnej zakładki menu i indywidualnie ustawić ile kopii chcemy wykonać, o jaki kąt je obrócić oraz czy kolejne kopie mają znajdować się w tej samej pozycji czy może pojawiać się niżej/wyżej/obok kształtu.

Jeśli chcemy by wszystkie kopie rozłożone były w obrębie koła to ustawiając kąt obrotu każdej kopii musimy 360° podzielić przez łączną ilość kopii jakie chcemy mieć.
Przykładowo jeśli chcę mieć łącznie 6 kopii mojego kształtu to każdą z kopii muszę obrócić o 360°/6=60°.

Tu również ma znaczenie gdzie ustawiony mamy punkt obrotu.

6 kopii kształtu, kąt obrotu 60°, punkt obrotu na dole kształtu, kolejne kopie w tym samym miejscu. (Kopii mogłoby tak naprawdę być 5 bo 6 nakłada się na pierwotny kształt).

6 kopii kształtu, kąt obrotu 60°, punkt obrotu poniżej kształtu, kolejne kopie w tym samym miejscu. (Znów mogłoby być ich 5).

4 kopie kształtu, kąt obrotu 90°, punkt obrotu na środku kształtu, kolejne kopie poniżej kształtu.

Stopnie ustawione bez znaku obracają obiekt w prawo, wpisanie ich z „-„ obraca obiekt w lewo. Kombinacja tych wszystkich ustawień pozwala tworzyć właściwie co tylko wam do głowy przyjdzie.

Powielanie na ścieżce

Ostatnia opcja w menu do powielanie obiektu na ścieżce. Tu zaczniemy od najprostszego kształtu ścieżki, czyli koła. Zaznaczamy najpierw kształt, który chcemy rozmieścić na ścieżce i zaznaczamy POKAŻ RĄCZKĘ DO ŁAPANIA. Zmieni ona wygląd naszego obiektu i sprawi, że po przeniesieniu na wybraną ścieżkę rozłoży on się na niej równomiernie w wybranej liczbie powtórzeń. Liczbę tę można dowolnie zmienić także po umieszczeniu kształtu na ścieżce.

Do czego można taką opcję wykorzystać?
Można np. stworzyć kształt z falbanką – poprzez scalenie rozmieszonych na jego obwodzie kółek lub zwyczajnie wykonać ozdobny kształt z dziurkami na obwodzie, dodając kolejny większy od ścieżki na zewnątrz.

Zwróćcie uwagę, że kształt wykorzystany jako ścieżka zmienia się po użyciu w linię koloru czarnego i nie będzie wycinany.

Oczywiście rozmieszczać można nie tylko kółka. Nadaje się do tego każdy kształt. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.
Pozdrawiam i zachęcam do wypróbowania powyższych opcji.

elleth

nowy banerek